The Power of Yet

Het woord ‘yet’ of in het Nederlands ‘nog’ is een van de krachtigste woorden in de Nederlandse taal. Om dit te demonstreren een oefening.


Oefening

Schrijf vijf dingen op die je niet kan in een ‘Ik kan niet…’ statement. Schrijf daarachter hoe gemotiveerd je bent voor deze activiteiten op een schaal van 0 – 10. Hierbij is een ‘0’ helemaal niet gemotiveerd en een ’10’ enorm gemotiveerd.

Bijvoorbeeld:

  • Ik kan niet tekenen (2)
  • Ik kan niet dansen (3)
  • Ik kan niet leren (1)
  • Ik kan niet…
  • Ik kan niet…

Schrijf hierna dezelfde zinnen op alleen dan voeg je het woord ‘nog’ toe aan de zin: Ik kan nog niet tekenen, ik kan nog niet dansen, ik kan nog niet leren, ik kan nog niet… Schrijf vervolgens weer op hoe gemotiveerd je bent voor deze activiteit op de schaal van 0 – 10. 


De kans is aanwezig dat je bij de tweede keer gemotiveerder was om met die activiteit bezig te gaan dan bij de eerste keer. Waarom? Omdat je nu een opening hebt gecreëerd om je te ontwikkelen in deze activiteit. Om beter te worden. Waar het voorheen met ‘ik kan niet’ vast staat. Je kan het niet, dus waarom proberen? Dit maakt dan ook dat ik het woord ‘nog’ een van de krachtigste woorden vind om te gebruiken. Ten eerste geeft het de ruimte om te groeien in die activiteit en ten tweede zorgt het voor motivatie om door te zetten als het tegen zit.

Ja, maar…

“Ja, maar ik hoef ook niet beter te worden in wat ik heb opgeschreven. Dus het maakt me weinig uit.” Dat kan zo zijn, maar registreer eens bij jezelf hoe vaak je in het dagelijks leven zegt: “Ik kan dat niet”; “Ik ben daar niet voor gemaakt”; of “Daar heb je talent voor nodig.”? Zeg je dit alleen maar bij dingen die je niet belangrijk vindt? Of ook bij dingen die je wel belangrijk vindt? En ga je die activiteiten daarom niet aan? Als je dit bij jezelf opmerkt, voeg dan voortaan het woord ‘nog’ toe aan je zin! Dit zal in het begin misschien niet altijd goed gaan, maar denk dan: “Blijven oefenen, het gaat nog niet goed.”

Meer lezen? –> Dweck, C. S. (2008). Mindset: The new psychology of success. Random House Digital, Inc..